Опорні школи: нагальна потреба?

Дата опублікування:
8 червня 2016 року.

     Серед пріоритетних завдань, вирішення яких повинна забезпечувати система освіти, є охоплення навчанням усіх дітей шкільного віку, створення умов для їх особистісного розвитку, рівного доступу до якісної освіти, забезпечення економічних і соціальних гарантій для професійної самореалізації педагогічних працівників.

    З метою реалізації зазначених завдань в останні роки оптимізується мережа навчальних закладів, створюються освітні округи, визначаються базові (опорні) школи, впроваджуються прогресивні форми навчання (профільне, поглиблене, дистанційне, індивідуальне, інклюзивне тощо), відкриваються заклади нового типу.

     Задля повного задоволення освітніх потреб учнів старшої школи, належного матеріального забезпечення та обладнання кабінетів природничо-математичного циклу урядом прийнято Постанову від 20 січня 2016р. № 79 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (Положення про освітній округ).

     Відповідно до цього чинного документу перед органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади стоїть питання щодо створення освітніх округів, у складі яких визначатиметься опорний заклад (окрема юридична особа) та його філії (які не є юридичними особами та можуть виконувати лише функції початкової або основної школи).

     Наразі в Україні загальноосвітні навчальні заклади беруть участь у районних та обласних конкурсах на кращу опорну школу. Для проведення конкурсу на найкращий проект опорної школи уряд виділив місцевим органам влади 200 млн. грн. В 11 областях вже визначено 67 переможців на кращу опорну школу. До початку нового навчального року в Україні планується створення майже 100 опорних шкіл.

     Міністерством освіти і науки України вживаються заходи щодо оснащення опорних загальноосвітніх навчальних закладів сучасною матеріально-технічною базою (засобами навчання, у тому числі кабінетами фізики, хімії, біології, географії, математики, навчальними комп’ютерними комплексами, мультимедійним обладнанням та впровадження енергозберігаючих технологій тощо). Місцевим органам виконавчої влади доручено забезпечити придбання автобусів для загальноосвітніх навчальних закладів, що будуть оптимізовані/об’єднані/реорганізовані, і діти яких будуть довозитися до опорних навчальних закладів.

Основними принципами опорної школи стануть:

  • покращення матеріального стану;
  • пониження ступеня або ліквідація наближених за розташуванням шкіл;
  • підвезення учнів шкіл-філій до опорної школи.

Для опорного закладу передбачаються такі інвестиційні компоненти:

  • придбання одного чи двох шкільних автобусів для перевезення учнів;
  • інвестиція в оснащення кабінетів (фізики, хімії, географії, біології), мультимедійне обладнання;
  • встановлення мережі wi-fi з безкоштовним доступом для всіх учителів і учнів;
  • інвестиція в оснащення шкільної бібліотеки;
  • заходи з енергозбереження.

     Задля створення опорного закладу органам місцевого самоврядування необхідно прийняти рішення про створення опорної школи і філій, здійснити розподіл коштів освітньої субвенції та власних доходів між школами для покращення матеріально-технічної бази і створення належних умов навчання в опорному закладі, організувати підвезення учнів й учителів до опорної школи тощо.

     Наразі для освітян Снігурівщини актуальним є питання утворення в районі опорного закладу, функціонування якого забезпечить рівний доступ дітей до якісної освіти. Старшокласники матимуть змогу здобувати повну загальну середню освіту на базі опорного закладу, в якому будуть створені всі умови для профілізації старшої школи, що  допоможе учням  у їх підготовці до майбутньої професії.

Л.Мендус,

начальник відділу освіти РДА

^ Вгору ^