Дата опублікування:
24 березня 2017 року.
Передовий педагогічний досвід «вчителя-методиста»
ПІБ Риженко Лариса Володимирівна
Навчальний заклад Киселівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Снігурівської районної ради Миколаївської області
Освіта: МДПІ імені В.Г.Бєлінського, 1978р., вчитель історії та суспільствознавства
Кваліфікаційна категорія вища, «вчитель-методист»
Педагогічний стаж 34 роки
Проблемна тема: «Усна історія та повсякденність рідного краю як засіб розвитку критичного мислення та дослідницьких навичок учнів на уроках історії України».
К.Ушинський наголошував: «Тільки особистість може вплинути на розвиток і визначення особистості, тільки характером можна створити характер». Величезна роль у становленні творчої особистості належить учителеві. Розвивати творчих особистостей може тільки творчий учитель. Саме таким вчителем у Киселівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів є вчитель історії та правознавства Риженко Л.В.
Лариса Володимирівна має високий рівень професіоналізму, ініціативи, творчості, дотримується вимог навчальних програм. Її уроки вирізняються науковістю, змістовністю, нестандартністю, використанням нових освітніх технологій. У процесі навчання педагог прагне не вкладати в голови дітям готові істини, узагальнення, висновки, які не дають можливості наблизитись до джерела думки, зв’язують їм крила мрії, творчості, а розвивати критичне мислення. Учитель навчає учнів а) збирати та аналізувати матеріали, що надходять з різних джерел, і критично використовувати ці матеріали в історичному контексті; б) вибирати поміж різними версіями або тлумаченнями минулого кілька точок зору і давати їм оцінку; в) дозволяє школярам на емоційному рівні займатися долею конкретних людей; г) сприяє встановленню зв’язку з представниками старших поколінь; д) робити незалежні та виважені оцінки і досягати справедливих і збалансованих рішень на підставі аналізу доступних фактів та вивчення широкого кола можливостей.
У своїй роботі найчастіше використовує такі елементи інноваційних та інтерактивних технологій: роботу в парах, малих групах, мозковий штурм, обговорення проблеми в загальному колі, мікрофон, незакінчені речення, аналіз ситуації; модель навчання у грі (спрощене судове слухання; розігрування ситуації за ролями); навчання в дискусії (дискусія; дискусія у стилі телевізійного ток-шоу, оцінювальна дискусія; дебати); проблемне навчання.
Педагог використовує на уроці методи дослідження: записи розповідей очевидців, інтерв’ю, історичний дослідницький проект, історія однієї світлини, «кошик запитань», музейний експонат. Як приклад: дослідницькі проекти учнів «Усна історія української селянської культури 1920-30рр.», «Перебудова в оцінці очевидців та учасників», «Роль жінки та мода в 60-80 ХХст.», «Доля переселенців мого села», «Побут та вірування жителів села Киселівки».
Риженко Л.В. проводить роботу по узагальненню дослідницьких робіт у формах краєзнавчого альманаху, електронного архіву спогадів очевидців та учасників подій, випуску методичних розробок, конференцій, фотоархіву.
Лариса Володимирівна є постійним членом журі ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад, учасниця краєзнавчих конференцій. Її вихованці є учасниками конкурсів різних рівнів: «Історія України та державотворення», «Роль М. Грушевського в державотворенні: еволюція поглядів»; «Мій рідний край ,моя земля очима сучасників (номінація історичне краєзнавство), «Пам’ятаємо своє польське коріння», «Музейні перлини Миколаївщини» та «Музейна скарбниця Миколаївщини». Учениця Шаманська Лілія з 2016 року навчається в МАН (історичне краєзнавство).
Рижинко Л.В. була учасником обласного навчально-методичного семінару– практикуму, членом експериментальної групи науково-дослідницького експерименту «Вплив предметно–методичних компетентностей педагога на формування суспільствознавчих компетенцій учнівської молоді». У рамках цього експерименту розробила урок з всесвітньої історії «Новий курс Ф.Рузвельта» — 10 клас.
Педагог бере участь у підготовці збірки методичних розробок «Педагогічний досвід навчання історії Голокосту» з уроком «Реальні історії Голокосту: без права на забуття» (МОІППО), щорічному конкурсі педагогічної майстерності «Панорама творчих уроків: сучасний урок: нові форми».
Риженко Лариса Володимирівна є керівником історичного музею, шкільної творчої групи учителів вищої категорії «Крок за кроком», ділиться досвідом своєї роботи на власному блозі http:// ryzhenkolarysa. blogspot. com/ та сторінках шкільного сайту.